Διδακτέα Ύλη, Παρακολούθηση & Συνήθεις Ερωτήσεις
Πρόγραμμα 1ου κύκλου
Θεματολογία και Ύλη της εκπαίδευσης
Εξειδικευμένες Παρεμβάσεις και Δεξιότητες στις Διατροφικές Διαταραχές (Practitioner Skills in Eating Disorders)
Η εκπαίδευση συνδυάζει θεραπευτικές μεθόδους, που βασίζονται στη γνωστική – συμπεριφοριστική θεραπεία. Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευση: Η εκπαίδευση περιλαμβάνει πρακτική μάθηση και συζήτηση πάνω σε πραγματικά περιστατικά. Θα μάθετε πώς να αξιολογείτε, να διαμορφώνετε σωστή διάγνωση και να αναπτύσσετε το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο για κάθε μοναδική περίπτωση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις περιπτώσεις όπου η πρόοδος της θεραπείας φαίνεται να έχει σταματήσει, χωρίς όμως ο ασθενής να έχει φτάσει στα επιθυμητά αποτελέσματα. Παρέχεται οδηγός με εκτεταμένο έντυπο υλικό που είναι χρήσιμο τόσο για τους επαγγελματίες υγείας όσο και για τους ασθενείς. Κατά την εκπαίδευση αναλύονται διεξοδικά θέματα όπως:- Πρακτικές δεξιότητες και τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε από την πρώτη επαφή με ανθρώπους με προβληματικές διατροφικές συνήθειες και σχετικά θέματα, όπως η εικόνα του σώματος
- Πώς να χτίσετε και να διατηρήσετε καλή σχέση με τον ασθενή πουπάσχει από διατροφικές διαταραχές , διασφαλίζοντας μια επιτυχημένη θεραπεία
- Πώς να δημιουργήσετε τα σωστά κίνητρα για κάθε ασθενή και να τον ενθαρρύνετε να κάνει αλλαγές
- Πώς να συγκεντρώσετε σωστές πληροφορίες για τους ασθενείς σας και να ιεραρχήσετε τις προτεραιότητες στη θεραπεία τους.
- Πώς να οδηγείστε στην ακριβή διάγνωση που θα επιτρέπει την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κάθε ασθενή
- Πώς οι σωματικές αλλαγές διαιωνίζουν λανθασμένες συμπεριφορές διατροφής
- Πώς να φθάνετε άμεσα στο «κύριο πρόβλημα»
- Πώς να χρησιμοποιείτε αποτελεσματικά παιγνίδια και μεταφορές για την υπέρβαση της άμυνας και της αντίστασης στη θεραπεία
- Πώς να αλλάξετε ανεπιθύμητες συμπεριφορές ανώδυνα και μόνιμα
- Πώς να καταλαβαίνετε και να χειρίζεστε δυναμικά ακόμα τους δικούς σας προβληματισμούς με το φαγητό και το βάρος, ώστε να μην παρεμβαίνουν στη δουλειά σας με τους ασθενείς
- Πώς να δημιουργήσετε το προσωπικό σας πρόγραμμα ισορροπίας και να διατηρείτε οι ίδιοι θετική σχέση με το φαγητό
- Η φυσιολογία της πείνας και της όρεξης.
- Η ψυχολογία της δίαιτας
- Ο μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών
- Εισαγωγή στην νευρική ανορεξία
- Κριτήρια διάγνωσης της νευρικής ανορεξίας
- Χαρακτηριστικά και συμπτώματα ατόμων με νευρική ανορεξία. Πως μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα άτομο που πάσχει από νευρική ανορεξία
- Επιπτώσεις της νευρική ανορεξίας στην υγεία
- Αιτιολογία της νευρικής ανορεξίας
- Νευρική ανορεξία στους άντρες
- Εισαγωγή στη νευρική βουλιμία
- Κριτήρια διάγνωσης της νευρικής βουλιμίας
- Χαρακτηριστικά και συμπτώματα ατόμων με νευρική βουλιμία. Πως μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα άτομο που πάσχει από νευρική ανορεξία
- Παράγοντες κινδύνου και εξέλιξη της νευρικής βουλιμίας
- Επιπτώσεις της νευρικής βουλιμίας στην υγεία
- Νευρική βουλιμία στους άντρες. Κλινικά χαρακτηριστικά και θεραπεία
- Αδηφαγική διαταραχή
- Κριτήρια διάγνωσης αδηφαγικής διαταραχής
- Χαρακτηριστικά και συμπτώματα ατόμων με αδηφαγική διαταραχή. Πως μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα άτομο που πάσχει από αδηφαγική διαταραχή
- Επιπτώσεις της αδηφαγικής διαταραχής στην υγεία
- Σύνδρομο νυχτερινής υπερφαγίας και διατροφικές διαταραχές μη-προσδιοριζόμενες
- Αιτιολογία των διατροφικών διαταραχών
- Προδιαθεσικοί παράγοντες εμφάνισης διατροφικών διαταραχών. Ποιοι είναι οι παράγοντες που αποτελούν το υπόβαθρο εμφάνισης των διατροφικών διαταραχών και πως μπορούν να προληφθούν. Εκλυτικοί παράγοντες εμφάνισης διατροφικών διαταραχών. Ποιοι είναι οι παράγοντες που δίνουν το έναυσμα για την έναρξη της ασθένειας.
- Διαιωνιστικοί παράγοντες διατροφικών διαταραχών. Ποιοι είναι οι παράγοντες που κάνουν το πρόβλημα χρόνιο και δυσκολεύουν την θεραπεία.
- Πρώτες παρεμβάσεις σε παχύσαρκα άτομα με αδηφαγική διαταραχή προκειμένου να ισορροπήσουν την σχέση τους με τη διατροφή, να επανακτήσουν τον έλεγχο της τροφής και να επαναφέρουν τον φυσιολογικό μεταβολισμό του σώματος
- Πρώτες παρεμβάσεις σε άτομα με νευρική βουλιμία προκειμένου να σταματήσουν τις εκκαθαριστικές μεθόδους, να επαναφέρουν τις φυσιολογικές λειτουργίες πείνας και κορεσμού και να επανακτήσουν τον έλεγχο της τροφής
- Διαχείριση των εμετών, της χρήσης καθαρτικών και διουρητικών και της υπεργυμναστικής
- Πρώτες παρεμβάσεις σε άτομα με νευρική ανορεξία.
- Βασικές αρχές επανασίτισης και στόχοι της διατροφικής θεραπείας
- Σύνδρομο επανασίτισης
- Κριτήρια νοσηλείας
- Διαχείριση της ανορεξικής φωνής
- Ο ρόλος της οικογένειας
- Θέματα διατροφικής εκπαίδευσης
- Παρεμβάσεις κινητοποίησης προκειμένου να επιτύχουμε την δέσμευση του ασθενή στην θεραπεία
- Η πρώτη συνέντευξη στη βουλιμία και αδηφαγική (λήψη ιστορικού, επεξήγηση θεραπείας, παροχή πληροφοριών, καθορισμός στόχων, ασκήσεις)
- Κατηγορίες διατροφικών διαταραχών και κριτήρια ανάρρωσης
- Διαγνωστικά εργαλεία
- Lifeline – η γραμμή της ζωής των ατόμων που πάσχουν από διατροφικές διαταραχές
- Ανάλυση των ημερολογίων διατροφής σε βουλιμία και αδηφαγική
- Συναισθηματική αξία του φαγητού
- Ιστορικό σχέσης με τη τροφή
- Τύπος eater. Παράγοντες της καθημερινότητας που επηρεάζουν την τροφή
- Η επίδραση του άγχους στη διατροφή
- Συνήθειες και συγκεκριμένα πρότυπα διατροφής
- Επίδραση της ώρας στη διατροφή
- Διαχείριση ιδιαίτερων καταστάσεων (ταξίδια, έξοδος για φαγητό κλπ)
- Συναισθηματική υπερφαγία, διαχείριση συναισθημάτων, αντιμετώπιση
- Λίστα συναισθημάτων
- Διατροφικές διαταραχές ανάλογα με το συναίσθημα
- Θυμός. Στεναχώρια. Φόβος
- Κατάθλιψη. Μετα-τραυματικό στρες
- Ενοχή. Ντροπή
- Μοναξιά
- Θεραπεία συναισθηματικής υπερφαγίας
- Γνωσιακή θεραπεία στις διατροφικές διαταραχές.
- Πεποιθήσεις και αυτόματες σκέψεις ατόμων που πάσχουν από διατροφικές διαταραχές
- Κατηγορίες μη βοηθητικών σκέψεων στις διατροφικές διαταραχές .
- Γνωσιακή αναδόμηση διαστρεβλωμένων αξιών
- Γνωσιακή αναδόμηση στην ανορεξία
- Κοινές δικαιολογίες των ατόμων που πάσχουν από διατροφικές διαταραχές και πως πρέπει να απαντάει σε αυτές ο θεραπευτής
- Types of eaters
- Προσωπικές πεποιθήσεις που δεν σχετίζονται με το φαγητό
- Χαμηλή αυτοεκτίμηση και αντιμετώπιση της
- Ικανότητες αυτοπεποίθησης
- Εικόνα σώματος και αντιμετώπιση της διαστρεβλωμένης εικόνας
- Καθοδηγούμενη οπτικοποίηση εικόνας σώματος
- Η φεμινιστική προσέγγιση για την εικόνα σώματος
- Αντίσταση και άρνηση στη θεραπεία
- Σαμποτάζ στη θεραπεία
- Υποτροπή. Διαχείριση και πρόληψη
- Ασκήσεις: κινητοποίησης.
- Ασκήσεις για homework των ασθενών
Πρόγραμμα 2ου κύκλου
Θεματολογία και Ύλη της εκπαίδευσης στις Διατροφικές Παρεμβάσεις για Διατροφικές Διαταραχές (Nutritional Interventions)
Είναι προφανές ότι οι διατροφικές διαταραχές δεν είναι μόνο θέμα διατροφής. Η διατροφή, ωστόσο, παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εκφάνσεις τους. Οι γνώσεις βασικών στοιχείων για τη σχέση σώματος και φαγητού, διατροφικής συμπεριφοράς, και διατήρησης υγιούς βάρους είναι απαραίτητες για τους επαγγελματίες υγείας που θα αντιμετωπίσουν διατροφικές διαταραχές στους ασθενείς τους. Μέσα από εκπαίδευση και την αλληλεπίδραση με το δίκτυο εξειδικευμένων διατροφολόγων γίνεται αντιληπτό ότι κάθε μορφή θεραπείας που στηρίζεται στην επαρκή θρέψη του ασθενούς βελτιώνει και συντομεύει το χρόνο ίασης. Επίσης μέσα από εκπαίδευση παρουσιάζεται πως οι κατάλληλες διατροφικές παρεμβάσεις αποδεικνύονται τόσο σημαντικές στη θεραπεία των διατροφικών διαταραχών και διδάσκεται πως να ενσωματώνετε απλές αλλά αποτελεσματικές διατροφικές παρεμβάσεις. Στην εκπαίδευση αναλύονται τα εξής θέματα:- Γιατί η διατροφική συμβουλευτική είναι τόσο σημαντική
- Πώς το σώμα χρησιμοποιεί τα θρεπτικά συστατικά
- Πώς το σώμα αντιδρά στο διατροφικό χάος
- Απλά βήματα για τη διόρθωση βιοχημικών ανισορροπιών
- Πως οι βιοχημικές ανισσοροπίες μπορούν να οδηγήσουν ή να διαιωνίσουν το σύμπτωμα της διατροφικής διαταραχής
- Πώς να επικοινωνήσετε τις γνώσεις σας στους ασθενείς σας ώστε να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές
- Πώς να εξηγήσεις με απλούς όρους και κατανοητούς τρόπους διάφορους βιοχημικούς μηχανισμούς που σχετίζονται με τις διατροφικές διαταραχές
- Ο ρόλος του στρες στο βαθμιαίο αποσυντονισμό του ανοσοποιητικού συστήματος
- Ο ρόλος τους στρες στην ανάπτυξη συμπτωμάτων τροφικής δυσανεξίας
- Ο ρόλος του στρες στις διατροφικές διαταραχές
- Ο ρόλος της διατροφής στη διαχείριση του στρες
- Ποιος είναι ο ρόλος των διατροφικών συμπληρωμάτων στις διατροφικές διαταραχές
- Ο ρόλος της διατροφής και των κατάλληλων συμπληρωμάτων διατροφής στην επανάκαμψη του ανοσοποιητικού συστήματος και των διαταραγμένων βιοχημικών ανισορροπιών
- Πώς να διακρίνετε τί είναι πραγματικά χρήσιμο από άλλες πηγές πληροφόρησης και να απορρίπτετε διατροφικούς μύθους
- Εκπαίδευση και αξιολόγηση εξειδικευμένων ημερολογίων διατροφής για τη διαχείριση ασθενών με διατροφική διαταραχή
- Πώς να εφαρμόζετε τις γνώσεις σας στη δική σας σχέση με το φαγητό
Πρόγραμμα 3ου κύκλου
- πως γίνεται η διαχείριση περιστατικών με δυσκολία στην απώλεια σωματικού βάρους
- πως γίνεται η διαχείριση περιστατικών με Μεταβολικό Σύνδρομο
- πως γίνεται η διαχείριση περιστατικών με διαταραγμένο μεταβολισμό Λεπτίνης
- πως γίνεται η διαχείριση περιστατικών με συγγενή συμπτώματα Υπερχοληστεριναιμίας
- ποιος ο Ρόλος της Ομοκυστείνης στην πρόληψη και αντιμετώπιση καρδιοαγγειακών παθήσεων
- πώς να ανακαλύψεις την ιδιοσυγκρασιακή αιτιολογία της παχυσαρκίας για τον κάθε ασθενή
- πώς διαμορφώνεται ένα θεραπευτικό πλάνο βασισμένο σε όλες τις διαθέσιμες θεραπευτικές στρατηγικές
- πώς καλλιεργούνται κίνητρα και δέσμευση στο θεραπευτικό πλάνο
- πώς διαχωρίζονται οι απαιτήσεις της θεραπείας που αφορούν στην παχυσαρκία από αυτές που αφορούν στη διατήρηση του βάρους
- πώς ενισχύεται η ικανότητα για διατροφικό έλεγχο
- πώς αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά εναύσματα για υπερκατανάλωση φαγητού
- πώς οι σχέσεις επηρεάζουν τις αυξομειώσεις βάρους
- πώς ενσωματώνονται οι γνώσεις από την ψυχολογία, την ιατρική, τη στρατηγική αναπλήρωσης γευμάτων και τη χειρουργική επέμβαση στο γενικότερο θεραπευτικό πλάνο
- ποιες είναι οι σύγχρονες μορφές χειρουργικής παχυσαρκίας και πως διαχειρίζεται ο βαριατρικός ασθενής πριν και μετά την επέμβαση
- πως δουλεύουμε με τη συναισθηματική υπερφαγία
- πως δουλεύουμε με τον παχύσαρκο που πάσχει από διατροφική διαταραχή
- πως αντιμετωπίζονται οι ιδιαίτερες προκλήσεις που παρουσιάζει η θεραπευτική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας για τον σύμβουλο
Πρόγραμμα 4ου κύκλου
Εκπαίδευση για Επαγγελματίες Υγείας και συναφή επαγγέλματα
που σχετίζονται με παιδιά και εφήβους
Θέματα εκπαίδευσης
Ι. Παιδική & Εφηβική Παχυσαρκία
- Αιτιολογία
- Πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα και στατιστικά στοιχεία
- Συνέπειες και προβλήματα υγείας
- Αξιολόγηση σωματικής και ψυχολογικής κατάστασης του παχύσαρκου παιδιού – εφήβου
- Ποια είναι η φυσιολογική αύξηση βάρους σε παιδιά και εφήβους
- Πως ο σύγχρονος τρόπος ζωής ενισχύει την παχυσαρκία
- Γιατί να μπει σε θεραπεία το παχύσαρκο παιδί;
- Πότε δεν συστήνεται θεραπεία
- Επιλογές στη διαχείριση του βάρους
- Χρήσης συμπεριφοριστικής θεραπείας
- Διατροφική συμβουλευτική
- Διαχείριση της συναισθηματικής υπερφαγίας
- Παχυσαρκία και εμφάνιση διατροφικών διαταραχών
- Τεχνικές κινητοποίησης για αύξηση της φυσικής δραστηριότητας
- Δεξιότητες στη διαχείριση των υποτροπών
- Συνεργασία με την οικογένεια
- Κινητοποίηση για αλλαγές στον τρόπο ζωής του παχύσαρκου παιδιού – εφήβου και της οικογένειάς του
- Διαχείριση του οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος
- Το φαινόμενο του bullying στα παχύσαρκα παιδιά και η αντιμετώπισή του
- Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης
- Βελτίωση της εικόνας σώματος
- Ενθάρρυνση υπευθυνότητας και ανεξαρτησίας
- Ενίσχυση της αυτοαξίας
- Ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων
- Αντιμετώπιση ψυχολογικού τραύματος
ΙΙ. Νευρική ανορεξία σε παιδιά & εφήβους
- Αξιολόγηση-διάγνωση παιδιού-εφήβου με νευρική ανορεξία
- Πότε είναι απαραίτητη η νοσηλεία
- Διατροφική αντιμετώπιση – δημιουργία διατροφικού πλάνου
- Χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων
- Κινητοποίηση ανορεξικού παιδιού-εφήβου
- Η σημασία της οικογένειας στην αντιμετώπιση της νευρικής ανορεξίας
- Πρακτικές συμβουλές προς γονείς
- Καθορισμός ορίων στην αντιμετώπιση της νευρικής ανορεξίας
- Διαχείριση εκκαθαριστικών μεθόδων
- Παρουσίαση κλινικών περιστατικών εφήβων με νευρική ανορεξία
ΙΙΙ. Διαταραχές σίτισης σε παιδιά & εφήβους
- Φοβία φαγητού
- Επιλεκτική σίτιση
- Συναισθηματική διαταραχή αποφυγής τροφής
- Ψυχαναγκαστική πολυφαγία
Η διδασκαλία και η αξιολόγηση των εργασιών γίνεται στην Ελληνική Γλώσσα. Η διαδικτυακή αναμετάδοση γίνεται μέσω της σύγχρονης πλατφόρμας WebEx σε ποιότητα High Definition
Κριτήρια και προϋποθέσεις συμμετοχής
Η εκπαίδευση αφορά σε όλους τους Επαγγελματίες Υγείας που αντιμετωπίζουν στην εργασία τους θέματα Διατροφικών Διαταραχών και παχυσαρκίας όπως:
- Ψυχιάτρους, Ψυχολόγους
- Κοινωνικούς Λειτουργούς
- Συμβούλους Υγείας
- Διαιτολόγους – Διατροφολόγους
- Ιατρούς
- Νοσοκόμους
- Φαρμακοποιούς
- Καθηγητές Φυσικής Αγωγής
- Συμβούλους Διατροφής
- Άλλες ειδικότητες Επαγγελματιών Υγείας
Συνήθεις ερωτήσεις
Την εκπαίδευση μπορεί να παρακολουθήσει και κάποιος που δεν είναι Επαγγελματίας Υγείας.
Είτε γιατί θα ήθελε να λάβει περισσότερη ενημέρωση για τον εαυτό του είτε γιατί κάποιος κοντινός του άνθρωπος πάσχει από κάποιου είδους Διατροφική Διαταραχή.
Μπορεί να λάβει πιστοποιητικό παρακολούθησης, όμως δεν μπορεί να συμμετέχει στις εξετάσεις για τον τίτλο Master Practitioner in Eating Disorders.
Λαμβάνει όμως όλο το εκπαιδευικό υλικό και τα πρακτικά της εκπαίδευσης όπως και κάθε άλλος σπουδαστής.
Κάθε Eπαγγελματίας Yγείας που ολοκληρώνει την εκπαίδευση αξιοποιεί τα εργαλεία που υφίστανται αποκλειστικά στην ειδικότητά του.
Θα αποκτήσετε διπλές δεξιότητες λόγω της διπλής σας ιδιότητας και μπορείτε να συστήσετε γενικές οδηγίες διατροφής. Όμως, από τον νόμο, δεν μπορείτε να υπογράψετε πρόγραμμα διατροφής.
Θα μπορείτε να συστήσετε άλλους Επαγγελματίες Υγείας και επίσης αντίστοιχα να συστήσουν αυτοί εσάς ως συνεργαζόμενο επαγγελματία Ψυχολόγο κλπ.
Οι τεχνικές διαχείρισης βασίζονται σε δοκιμασμένα μοντέλα εφαρμογής CBT από το National Center for Eating Disorders της Μεγάλης Βρετανίας.
Επίσης, βασίζονται και στην 15ετή εμπειρία των βασικών εκπαιδευτών σε μονάδες διαχείρισης περιστατικών με κύρια προϋπηρεσία την Μονάδα Εφηβικής Υγείας του Νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού που τα ιδρυτικά της μέλη αποτελούν τον πυρήνα εκπαιδευτών του ΚΕΑΔΔ.
Γίνεται σε ζωντανή αναμετάδοση.
Tαυτόχρονα όμως βιντεοσκοπείται και μπορείτε να παρακολουθήσετε τα μαθήματα σε επανάληψη μετά από κάθε εκπαιδευτικό Σαββατοκύριακο.
Το ιδανικό είναι να συμμετέχετε σε πραγματικό χρόνο.
Καθότι όμως πρόκειται για μια μεγάλη σε διάρκεια εκπαίδευση, μπορείτε να δείτε όποια ημέρα θέλετε σε επανάληψη χωρίς να χρειάζεται να περιμένετε το επόμενο τμήμα εκπαίδευσης.
Πρόκειται για σύνολο από 3 γραπτές εργασίες που πρέπει να παραδώσετε έως και 6 μήνες μετά το τέλος της εκπαίδευσης.
Αναφέρονται ακριβώς στην θεωρία και τις σημειώσεις όλων των κύκλων της εκπαίδευσης.
Η εκπαίδευση παρέχεται συνολικά ώστε και να υπάρχει συνολική εικόνα για την διαχείριση κάθε μορφής Διατροφικής Διαταραχής.
Επίσης, για τον τίτλο Μaster practitioner in Eating Disorders που αυτόματα σας εντάσσει στο πανελλαδικό δίκτυο των εξειδικευμένων θεραπευτών., είναι απαραίτητη η παρακολούθηση όλης της εκπαίδευσης και η παράδοση των εργασιών
Ο τίτλος Master Practitioner In Eating Disorders αποτελεί επαγγελματικό τίτλο για κάθε Eπαγγελματία Yγείας που θα ολοκληρώσει την εκπαίδευση και όχι ακαδημαϊκό τίτλο σπουδών.
Στο ΚΕΑΔΔ λειτουργούν διαρκώς διαδικτυακές ομάδες εποπτείας όπου κάθε σπουδαστής ή απόφοιτος της εκπαίδευσης μπορεί να συμμετέχει ώστε να λαμβάνει επιπλέον συμβουλευτική βοήθεια για την διαχείριση των περιστατικών του ή ακόμα και ως παρατηρητής να λάβει περισσότερη γνώση μέσω της επαγγελματικής εμπειρίας των εκπαιδευτών.